reede, 3. august 2007

Ema viis hälli heinamaale, alleaa, alleaa


Üks kontsert mida kaua kahtlesin, kas minna vaatama või mitte, toimus taaskord Pauluse kirikus. Kahtlused tulid mitte esinejatest vaid finantsvahenditest ning sellest, et olin ETV tütarlastekoori kontserti alles hiljuti Tartu Jaani kirikus väisanud. Otsustasin, et kui ei lähe siis kahetsen pika puuga tükk aega...ja õigus mul oligi.
Saabusin õite varakult, murdsin ennast esimestesse ridadesse ja ei pidanud pettuma. Kohal oli ka Veljo Tormis ise, kes laulude vahepeal tutvustas makilt lindistusi algallikatest ning võttis mõne viisi isegi eest- lauldes oli publikule koor toeks. Ja muidugi neiud ise, 23 ööbikut, imekaunid ja igaüks erinevates rahvarõivastes! Koori kunstiline juht Aarne Saluveer, kes vaheldumisi Tormisega jutustas mõnegi loo tausta või repertuaari kuulumise ajendeid, lõi mõnusa ja südamlikku õhkkonna.
Terve kontsert oli konstantne kõrvanauding, kuid minu jaoks olid kõige suuremaks elamuseks "Lauliku lapsepõlv" ja "Laulusild", mille alleaa- alleaa mul 2 päeva järjest kõrvus kumises ning loomulikult valik kiigelaulude tsüklist. Minu ema ei viinud hälli heinamaale, kuid isa riputas kiige õunapuu otsa ja seal ma siis ise tehtud võilillepärg peas kunagi omaette kiikudes luuletasin ja ümisesin. Vahepealt leian praegugi Toomelt kiiged ülesse ;)!
Alustati lauliku lapsepõlvega, milles tekitati vägagi ruumiline heli. Osa koorist seisis külgedel ning kahel pool rõdul. Kakskeelselt kõlanud Kalevala esimeste ridadega "Laulusild" ajas väga elevile esirea kõrval istunud soome turistid, kes enne kontserti Tormise poolt esimeselt pingilt dirigendi kohalt ära aeti ning seetõttu veidi morniks jäid.
Kõlas ka lugu, mida ma juba ammu-ammu Diskreetse Mango Trio esituses olen kuulnud ning lauleleda igatsenud. Vanasti olid just noored neiud need, kes kõikse enam laulsid, see`p oli see iluaeg. Järgneva laulu kohta oskas koorijuht Saluveer jutustada, et see olla kiigelauludest selline kõige koketeerivam ning ennast näitavama iseloomuga lookene ;). Selle uhkelt ja ilusalt 23 ladvaõuna ka publikuni tõid.

Oh mu kulla kiigutajad
hõbedased hõilutajad
ärge mind kurjast kiigutage
ega valjust vaagutage
kui mina kukun kes mind maksab
pale mul maksab paari härgi
teine pale teise paari
nina nooreme hobuse
kõrvad kõrvi ruunakese
pea mul maksab Pärnu linna
rinnad maksvad Riia linna
jalad Jakobi kiriku

Veel Kadrilaulude tsükkel ja 2 osa mängulaulude tsüklist ning 5 osa lüüriliste rahvalaulude tsüklist. Lisaloona ingerisoome lauluke neiu palvest peiule, millest iga neid laulis rea või kaks ning siis lahkus "areenilt" nagu Heliseva Muusika filmis.
Vaatasin kontserdi ajal päris mitut blondeeritud tšikki, kes vabal ajal kannavad pastelde asemel kindlasti teksaminiga rannaplätusid või tikk-kontsi ning ei hoia end make up`iga tagasi. Nad tundusid nii pühendunud laulmisele ning lauldavale sõnumile. Kas tõesti elab regilaul nende hinges? Maha stereotüübid!!!

Kommentaare ei ole: